Яку приманку щука захоче саме сьогодні?

Одного разу під'їхавши до річки, ми побачили двох спінінгістів, що мляво кидають приманки, світ за очі. «Не бере цього року на срібло, і що їй проклятій треба?!», – нарік один з них, коли ми підійшли дізнатися як йдуть справи з клюванням. «Так», – живо погодився другий: «Ось минулого року брала тільки на білі колебалки, а цього року подавай тільки один силікон, сьогодні весь запас у мене з'їла, чотири штуки витягнув, тепер хоч додому повертайся».
З року в рік в розмовах з риболовами я постійно стикаюся з твердженнями, що щука в цей рік полюбляє біле залізо, в інший рік «жовті вертушки», в третій –силікон неонових забарвлень Ігнорувати поради «бувалих рибаків», звичайно, було не розумно, але чи так насправді йдуть справи з непостійністю щучого меню, захотілося з'ясувати на практиці. Тим більше що з подібними ситуаціями я стикався не раз, але постійні невдачі у пошуках виняткової уловистої приманки наводили на думку в не справедливості думки про вередливості щуки. Загальновідомі звички щучого племені: вона йде, йде і йде за блешнею, але... не бере. Украй приємні вдалі дні, коли потрапляєш на жор, і щука жадібно хапає все, що є в риболовецькому ящику. Але, як правило, перш ніж відчуєш перше клювання, проходить неабияка кількість часу, а приманки змінюють одна іншу. На що і як клюють наші вітчизняні «крокодили»? Проаналізувавши результати рибалок «на щуку» останніх років я виділив деякі особливості у виборі приманок і способах їх подачі для успішного лову «зубастою», які, сподіваюся, будуть цікаві для колег по рибалці.
Старий добрий «атом» білого і жовтого кольору ще не так давно був блешнею № 1 в полюванні на щуку. Переважний вибір блешень, що коливаються, для лову доводиться на весну і осінь. Причому ранньою весною і пізньою осінню розміри блешень перед шанобливою щукою досягають максимальних розмірів. Це, швидше за все, визначається об'єктом полювання щуки на відносно крупну здобич, оскільки енергетичні витрати на кидок за здобиччю повинні компенсуватися відповідно до розмірів риби, що проковтнула щука. Дрібніші 5-10 сантиметрових колевалки можуть бути успішно застосовані в теплішу пору року, коли зграї малька, що вилупилися, мільярдами розсипані по всьому водоймищу.
Широкі, вузькі, кольорові, з оперенням і без нього, що вважає за краще щука? Приїхавши на водоймище, я завжди в першу чергу дивлюся на улов любителів поплавцевої вудки. Якщо ловиться карась або плітка, то у воду летить широка 15-20 грама ложка. Легка, велика, біла що поволі перевалюється з боку на бік, створює широкі коливання у воді, така блешня чарівно діє на «загальмованих» в холодній весняній і осінній воді щук. Якщо в улові переважає краснопера, під'язик, уклейка, тобто вузькотілі риби, то мій вибір зупиняється на вузьких і довгих 8-12 сантиметрових блешнях. У жарку літню пору, у вареній воді, коли все живе в денний час завмирає, клювання триває деколи півгодини вранці і півгодини ввечері застосування колевалок не завжди успішно. А якщо взяти до уваги шалено зарослі водоростями водоймища, то успіх проводки швидко тонучої блешні, що коливається, вельми сумнівний. У літню пору конкурентноздатні, мабуть, невеликі вузькі коливалки 5-7 сантиметрів завдовжки, які найкраще підходять для лову дрібної щуки – трав'янки. На трофейні екземпляри розраховувати не доводиться. Але на рибалці трапляється всяке... Деякі риболови говорять, що блешні коливалки вийшли з моди. Щукам на моду наплювати, а до заліза вони часто бувають не байдужі. Просто треба підібрати спосіб подачі блешні, перед яким хижак не встоїть. Ну а з кольором блешень можна експериментувати, що називається по ходу справи. Хороші результати показує проводка коливалки, що нагадує ловлю на джиг приманки. Полягає вона в наступному: після закиду блешня кладеться на дно, плавним рухом назад спінінгом протягаємо блешню по дну і відриваємо від дна роблячи декілька оборотів котушкою, після чого знову кладемо блешню на дно. Різниця між ступінчастою проводкою джиг-приманки і цим способом полягає в тому, що перш ніж відірвати блешню від дна ми протягаємо її декілька десятків сантиметрів, створюючи хмару муті. А коли кладемо блешню через кожних 1,5-2 метри проводки, то залишаємо її лежати у спокої на дні протягом тривалого часу: 5-10 секунд. Клювання слідують в переважному випадку при простяганні блешні по дну або у момент відриву від дна.
Уловисті вертушки
Блешні, щообертаються (вертушки), мають незаперечну перевагу при лові щуки в певних випадках. Як правило, я застосовую вертушоки при активному клюванні, на не глибоких водоймищах, там, де є можливість закинути і провести приманку тільки по поверхневому шарі води, над підводною рослинністю, або перешкодами. Місце застосування блешень, що обертаються, без огрузки (Mepps Aglia, Aglia Long та їх варіанти) – це мілководі плеса на річках, озера, єриках, затягнуті водною рослинністю затоки і рукави. Вертушки з огрузкою (блешні МАЙСТЕР і їх модифікації) призначені перш за все для лову на глибині і на течії – місця, які щука не дуже любить, але де при певному терпінні можна "нарватися" на трофейну "бабусю-одиночку". При активному клюванні, риба сміливіше і впевненіше бере на вертушку, що володіє великим радіусом дії в порівнянні з іншими приманками. Вертушки створюють високочастотні, сильні коливання, що привертають увагу риби. Застосування блешень, що обертаються, має ще ряд особливостей.
По-перше: розмір. На картоні, до якого прикріплена блешня на стенді в риболовецькому магазині починаючи з 3-4-го номера намальована щука, що рекомендує покупку саме цієї блешні. Проте часто буває так, що щука віддає перевагу і дрібнішим блешням, особливо якщо в місці лову харчову конкуренцію щуці не створює жвавий окунь. Якщо вертушку атакує окунець, то є сенс перейти на воблери, але про них трохи пізніше.
Друга особливість – форма пелюстки. Більш широкі пелюстки обертаються під великим кутом і повільніше, вузькі типу Aglia Long обертаються швидше і під меншим кутом по відношенню до осі. Блешні з широкими пелюстками слід застосовувати на стоячій воді і повільній течії, з вузьким – на швидкій течії. Я ж прийшов до висновку, що вибір типу блешень, що обертаються, з широкими або вузькими пелюстками залежить (як мені здається це важливіше) від швидкості проводки. Буває так, що клювання слідують на кожній проводці, але безрезультативно. Міняючи швидкість проводки можна добитися у такому разі упевненого клювання. Тому в таких умовах багато що залежить від стійкої гри пелюстки на мінімальній швидкості руху блешні; тобто в першу чергу важлива якість блешень. Звідси висновок: краще купувати вертушки відомих фірм з перевіреною якістю виготовлення і характеристиками обертання. Міняючи швидкість руху блешні можна добитися її ведення на певному рівні від поверхні води, поетапно обловлюючи кожен шар товщі у пошуках риби.
Тепер про кольорові наклейки на пелюстках блешень, що обертаються. Застосовуючи вертушки всіх форм розмірів і кольорового діапазону можна сказати, що колір пелюстки має не таке важливе значення для уловистості блешні. Невелику перевагу давали блешні з чорними і червоними крапками або смужками, а також флюоресцентними і кольоровими наклейками. Проте прості «меппси» білого і жовтого кольору без всяких кольорових наклейок служать вірою і правдою, практично без осічок. Класика є класика.
Пройшовши шлях від скептичного відношення до застосування, я виділив силіконовим приманкам постійне місце в своєму риболовецькому ящику. Але для лову щуки, як з'ясувалося, теж довелося вчитися правильно застосовувати «гуму». У щуки серед силіконових приманок є свої фаворити. Одного разу, поїхавши на рибалку я мав в запасі достатню кількість всіляких силіконових приманок. У цей вдалий день щука справно клювала на все, що їй пропонувалося, і я вирішив проекспериментувати з силіконовими приманками, тим більше єрик, на якому ми ловили, як не можна вдаліше підходив для цього: обривисті береги, велика глибина біля берега – 2-3 метри і відносно чисте дно. На твістери слідували часті клювання, які досить часто закінчувалися успіхом, але рахунок був все ж таки на користь щуки. Інколи життя твістера обривалося, так і не почавшись, на першій же проводці, коли з води повертався лише жалюгідний обрубок на джиг-головці, а так привабливо виляючий хвіст залишався в невідомій пащі. Успішно зловивши на 6 твістерів розміром від 5 до 12 см 3-х щук, я позбувся всього запасу цього виду приманок. У хід пішли віброхвости, і мої шанси спочатку порівнялися, а потім я повів в рахунку. На 3-х роздертих в клапті щучими зубами віброхвостів завдовжки 9-12 сантиметрів було спіймано 14 щук вагою від 500 грамів до 3,6 кг Вже потім для зниження кількості порожніх клювань я почав застосовувати додатковий монтаж трійників на віброхвостах.
Інша особливість застосування силіконових приманок це вибір кольора віброхвоста. Набагато частіше щука віддає перевагу білій, червоній і чорній гумі. Вибір на тому або іншому кольорі силіконовій приманці залежить від ступеня освітленості і прозорості води, чим яскравіша і прозоріша вода, тим темніше повинна бути приманка. Найбільш універсальним кольором є чисто білий колір, екзотичні яскраві розфарбовування все ж таки більше впливають на судака, але не про нього зараз мова.
Вибір ваги, форми і розмірів джиг головок не є темою нашої розмови, але якщо стисло, то вони повинні відповідати глибині, швидкості течії і темпу ступінчастої проводки. В деяких випадках я взагалі не застосовую джиг головки, обмежуючись монтажем одного-двох трійників безпосередньо на віброхвості і дробинкою як підгрузка перед заводним кільцем повідця. З такою приманкою вдається працювати на зарослому водоростями мілководді.
Чарівні воблери
Висока вартість і, що здається на перший погляд, вузька спеціалізація фірмових воблерів довгий час не дозволяли очолити батальйон моїх приманок, які я використовую в полюванні на щуку. З часом стало ясно, що воблери не вузько спеціалізовані, а швидше навпаки, вельми універсальні і уловисті приманки. Поступово купуючи воблери і набираючись досвіду в їх застосуванні, я навчився успішно використовувати їх для лову в основному трофейних щук. Саме при лові «крупняка» воблер опинився приманкою практично поза конкуренцією. Причому для трофейного полювання не обов'язково купувати великої кількості різноманітних воблерів. Є декілька загальновідомих фірм моделей воблеров (наприклад, Rapala або Yo-Zuri), що чарівно діють на щук. Різноманітними воблери повинні бути по ступеню заглиблення в воду, тобто воблери, що йдуть в поверхневому шарі, так звані суспендери, з нульовою плавучістю і глибокониряючі воблери. А обов'язкова наявність всіх трьох модифікацій пов'язана з тим, що особливості використання воблерів при лові щуки... є відсутність цих особливостей. З воблерами, насправді, досить просто ловити. Якщо водоймище досить добре відоме (а в невідомий я дорогу приманку просто не закидаю, щоб не позбутися її шляхом банального зацепу) і спійманий невеликий щупак або окунь із слідами на тілі зубів крупної щуки, то в хід йде один з воблерів  з сріблястим забарвленням яким методично прочісую всі ями і брівки. На мілководді де краще всього діє повільна проводка із зупинками, я застосовую плаваючий воблер з розфарбовуванням під окуня або червоно-білий, проводячи його уздовж межі підводної рослинності і очеретяних чагарників. Як правило, щука не примушує себе чекати. Перевага воблерів перед силіконом і іншими приманками полягає в більшій площі обловлення і тривалому часі кожної проводки. Адже воблер може зноситися течією, поволі занурюватись, реагуючи на підмотку. По Вашому бажанню може рухатися в різних шарах води На мілководді, особливо на великій воді, наприклад, в затоках, перевага плаваючих воблерів очевидна, оскільки ніяка інша приманка не може зависати на одному місці, збільшуючи час проводки.
Приманки на щук бувають різні, та і щуки які клюють на них, так само відрізняються між собою. Одна справа ловити на невелику вертушку 500-грам "трав'янку" упереміж з окунями, інша справа методично обловлювати брівки на розливі у пошуках трофейного екземпляра На рибалці тільки постійний аналіз результатів приносить успіх. Не треба бездумно "макати" все, що гримить у Вас в риболовецькому ящику. Підбір приманки, дотримуючись певної послідовності, приведе до того, що піймана риба вже не сприйматиметься як щастя, що випадково "підвалило". Ви знайдете упевненість в своїх приманках, в щуці, як об'єкті спортивного полювання і, що саме головне в собі, як риболовові.
--------------------------------
Копіювання матеріалів дозволено тільки із згоди автора із посиланням на блог http://club-fishing.blogspot.com Все для ловлі риби